Friday, May 13, 2011

pergi Lotteria..makan aiskrim 500won

semalam ak pegi myongdong wat yang kedua kalinya..last week dah pergi..ngan Akak n rumet aku..huhu..pastu semalam aku pegi berlima ..tapi last2 tinggal bertiga sebab terpisah.. 
ape yg aku nk cter ialah...kawan aku yang sorang ni..terkejut yang aku ni kaki shopping..aku ni alang2 shopping memang sungguh...release tension la konon..kalau ikutkan aku sume kedai baju yang aku nak masuk...pastu termenung di samping baju2 tu...sebab pikir nak match ngan sluar mane..tudung mane..sebab tu la lame kot..disebabkan kawan aku ni xbrape sihat kan.. so ak pun join dorang g masuk lotteria..makan aiskrim 500won..murah x?kalau kat mesia..lebih kurang 50 sen la...hehe..pastu g solat kat Mplaza...then..pergi jumpe sonbea BB...okay...aku pun dah xtahu nk cter apa pasal ni...
kita masuk cter lain..semalam aku skype ngan Akak...kiteorang cter pasal Abu Bakar ,sahabat Rasullah SAW..biasa la...nama sebenar die..Abdullah bin Kuhafah..mcm yang dh pernah belajar mse SPM dulu..tapi aku baru tahu yang Abu Bakar ni sebenarnya seorang yang lembut(tapi lembutnya bukan lah macam lembut orang zaman sekarang)..beliau ni seorang yang penyabar..tapi pernah sekali tu..bila musyrikin Mekah ni kutuk Nabi..mula2 beliau senyap je..tapi last2 die marah..pastu baru je die nk express marah die tu..Nabi dah beredar tinggalkan die...nak tahu sebab ape? Nabi kata, mase beliau marah tadi..Baginda nampak syaitan kat sebelah die..maksudnya, bila kita marah syaitan ada bersama kita..so kawan2..jangan marah yek...sabar..화를 내지마~~~ini ingatan untuk diri sendiri jugak..
pastu..ada jugak satu cerita ni..di kala beliau telah dilantik sebagai khalifah yang pertama..ucapan beliau macam ni lah lebih kurang..aku bukanlah yg terbaik antara kamu..jadi kalau aku berlaku baik..sokonglah aku..kalu berbuat  salah..tegur..aku adalah penyokong bukan pengubah..org yg kuat antara kamu adalah org lemah padaku n orang yang lemah antara kamu ialah orang yang kuat padaku..ape maksud disebalik ayat die yang last ni..?okay..sebenarnya beliau memandang semua anak2 buahnya sama...dan dari situlah..  para pemimpin dapat mengambil contoh agar dapat adil dalam melaksanakan tugas..eh..macam berbaur politik la plak..erm.no comment....ni je lah cter aku...haa..kalau pasal cter Abu Bakar tu..nak tahu lebih lanjut bace la sendiri yerk...membaca jambatan ilmu..

No comments:

Post a Comment