Tuesday, March 22, 2011

semalam,hari ini,esok....

Aku ni anak jati Terengganu..dilahirkan di hospital kemaman dan dibesarkan di rumah sampai darjah 6..then form aku memulakan kehidupanku sebagai perantau..aku merantau ke daerah baru iaitu ke besut untuk belajar pendidikan menengah rendah. sememangnya aku suke berangan untuk bljar di tempat yang lebih baik dari ape yang aku blajr mase tuh..so aku apply for pkp..mase tu mrsm jasin memang famous..so aku pun blajar la rajin2 untuk dapat straight A's mse pmr..alhamdulillah..janji Allah itu pasti..
Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.Surah Ar-Ra’d (ayat 11).

So bile aku dapat keputusan pmr tuh..aku rse angan2 aku boleh direalisasikan..alhamdulillah..jalanku semakin hampir..aku dapat tawaran ke mrsm tgb jasin..aku pergi la..dengan impian aku akan dapat blajar ke luar negara..aku pun mengatur langkah maju ke hadapan walaupun aku mengalami tekanan emosi mse tuh..aku terpaksa berpisah ngan satu2nya kawan yang boleh aku gelar kawan sejati..mase awal2 aku kat tgb pun, bukanlah happy..nk compete ngan orang2 yang pandai, orang2 latar blakangnye berada..tapi aku paksa diri..aku bersangka baik..aku cube untuk bertahan..sebab firman Allah dalam surah al-baqarah ayat 153,
"wahai mereka yg beriman,mintalah pertolongan kepada Allah dgn sabar dan solat.Allah bersama dgn orang yg sabar." 
then,2 tahun berlalu..aku akan pun menduduki peperiksaan spm yang bak kate cikgu aku kat msrm yt dulu, ' spm menentukan kehidupan kita akan datang' aku pegang kate2 cikgu aku tuh...aku try sbaiknya..namun apakan daya, aku xdapat apa yang yang aku impikan..ye la..tak sume yang kite nak ,kite akan dapat..aku cuba pujuk diri untuk terima qada' dan qadar ini...tapi serius..mase itu, aku rase jalan menuju impian aku tuh dah gelap. so aku xberharap sangat la..tapi aku tetap berusaha untuk apply..mane la tahu,dapat plak..impian aku sedari dulu nak g france..tapi aku dapat peluang ke Korea Selatan..aku terima dengan rela hati..mungkin ade hikmah di sebalik semua yang terjadi ni..aku la ingat satu idiom ni.." Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars.”..

dan blog semalam,hari ini,esok ni...adalah tempat untuk aku meluahkan rase sebagai aku yang sebenarnye..semalam yang mungkin boleh dijadikan pengajaran,juga kenangan,,hari ini yang mengambarkan mood aku, esok yang akan dilalui, perancangan hidupku, mase depanku yang tak siape tahu..





No comments:

Post a Comment